جدیرترین اخبار :
  • افزایش پرواز های هفتگی فرودگاه چابهار
  • پزشکیان: قرار است از کارشناسان بین المللی برای مشورت دعوت کنیم، به شما اختیارات خواهیم داد
  • قانون اخذ مالیات ارزش‌افزوده در مناطق آزاد، اصلاح می‌شود/ اجرای مولدسازی دارایی‌های دولت با برنامه‌ریزی جدید/ مناطق آزاد را به دوران اوج خود می‌رسانیم
  • حضور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در خبرگزاری فارس
  • ریگی: مطالعات کریدور ایران و افغانستان تکمیل شده است

انقلاب در زیر‌ساخت های منطقه آزاد چابهار در ۸ پیکره؛ از توسعه صنعت تا گردشگری

گردشگری | تاریخ خبر : 98/05/05 | تعداد بازید :4399
معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار در خصوص اهمیت فعالیت های زیرساختی و عمرانی در منطقه آزاد چابهار گفت: در منطقه آزاد چابهار امسال در حدود ۲۶۰ میلیارد تومان پروژه داریم که غالب آن در بخش زیر ساخت های صنعت و پروژه های گردشگری هستند.

زیر‌ساخت های منطقه آزاد چابهار در حال تکمیل است و گویی این منطقه در حال پوست اندازی است به طوری که برای امسال در حدود ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور درنظر گرفته شده است.

شهر بندری چابهار با مساحتی نزدیک به ۱۷۱۵۰ کیلومتر مربع تنها بندر اقیانوسی ایران است که با داشتن آب های عمیق و بریدگی های طبیعی، فضایی مناسب را برای اسکله هایی با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب جهت پهلوگیری کشتی های عظیم اقیانوس پیما فراهم می سازد. علاوه بر آن وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان اهمیت این منطقه را دوچندان کرده به طوری که می تواند علاوه بر تبدیل شدن به یکی از مهمترین مناطق سرمایه گذاری‌های خارجی و توسعه صنعت ترانزیت، یکی از پر جاذبه ترین مقصدهای گردشگری ایران باشد. نکته حائز اهمیت این است که برای توسعه صنعت، جذب سرمایه‌گذار و گردشگری نیاز به تجهیز زیرساخت‌ها و امکانات عمرانی وجود دارد.

گرشاسب خزائنی، معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار در خصوص اهمیت فعالیت های زیرساختی و عمرانی در منطقه آزاد چابهار به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: در منطقه آزاد چابهار امسال در حدود ۲۶۰ میلیارد تومان پروژه داریم که غالب آن در بخش زیر ساخت های صنعت صورت می گیرد و در بخش دیگر در قالب پروژه های گردشگری هستند.

 

زیر‌ساخت های منطقه آزاد چابهار برای سهولت انجام فعالیت ها با سرعت تکمیل می شوند

خزائنی در خصوص فرآیند رو به رشد منطقه در تکمیل و توسعه پروژه ها گفت: در گذشته در منطقه آزاد چابهار مشکلی که وجود داشت نبود طرح بود به طوری که طرح ها مصوب و طراحی نشده بود. این مورد برای سرمایه گذاران ایجاد مشکل می کرد و موجب معطلی آنها می شد. امروز برای هشت پیکره منطقه آزاد چابهار طرح ایجاد کرده‌ایم و برای ۹۰ درصد چابهار تعیین تکلیف شده است که اتفاق بزرگی در این منطقه محسوب می شود.

وی افزود: حدود ۲۵ سال منطقه آزاد چابهار طرح تفضیلی نداشت اما در ابتدای امسال (۱۳۹۸) این مسئله حل شد.

معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار گفت: علاوه بر موضوعات طراحی و سرمایه گذاری، صنایع نیز به خاطر عدم وجود زیرساخت های کافی فعالیت مناسبی نداشتند. آب، برق و فاضلاب وجود نداشت، بنابراین فعالیت های صنعتی نمی توانستند کار کنند. امسال یکی از برنامه های ما رساندن این زیرساخت ها برای فعالیت صنایع است.

وی تاکید کرد: طرح فاضلاب و تصفیه خانه چابهار هم از جمله طرح‌های منطقه است که امسال به بهره برداری خواهد رسید و شبکه آبرسانی چابهار نیز تا شهریور امسال به پایان خواهد رسید و پیکره های صنعت به آب لوله کشی و تحت فشار وصل خواهند شد.

خزائنی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی منطقه آزاد چابهار، لجستیک و ترانزیت است گفت: نقشی که برای چابهار طراحی شده به عنوان اولین شهر لجستیک ایران است اما ما تاکنون نه زیر ساخت های ارتباطی مناسب و نه امکانات زیر ساختی آن را داشتیم .

وی در ادامه گفت: لجستیک شامل چند بخش انبارش، پردازش و توزیع است. یکی از پروژه‌های بزرگ منطقه ساخت انبارها و فضاهای بار انداز است که در گذشته ظرفیت آن کم بود و امسال تصمیم بر آن شد ظرفیت ها را افزایش دهیم تا فعالیت‌ها با سهولت بیشتری انجام شود.

معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار افزود: اقدامات موثر و جدی برای فرودگاه چابهار نیز در دست اقدام است. پروژه راه آهن نیز توسط وزارت راه و شهرسازی در حال تکمیل است و نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت داشته که اگر توسعه یابد منطقه نیز رونق خوبی خواهد گرفت.

ظرفیت‌های بی نظیر گردشگری و اهمیت زیرساخت های منطقه آزاد چابهار

خزائنی با اشاره به ظرفیت های گردشگری منطقه گفت: هدف ما این است که در افق طرح ده ساله منطقه، حدود ۳۵ هزار نفر در روز گردشگر داشته باشیم به همین دلیل بر روی زیرساخت‌های پروژه های گردشگری شامل اقامتی، فعالیت ها، خدماتی گردشگری و…تمرکز کرده ایم.

معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار گفت: این منطقه شامل یک پیکره دو هزار هکتاری است که به گردشگری اختصاص داده شده و در حال حاضر مشغول تکمیل و توسعه زیر ساخت های آن هستیم. علاوه بر آن چهار سایت گردشگری داریم که در مجموع انواع فعالیت ها و اقدامات را انجام می دهند.

وی افزود: یکی از این پروژه ها سایت پارک لیپار است که بیشتر برای زیست شبانه تعریف شده است و شامل هتل های پنج ستاره، باغ‌ها و رستوران ها و … می شود. دیگری پارک مجموعه گردشگری بلوچ است که بیشتر شامل اقامت های سبک تر و پروژه‌های متوسط می شود و بیشتر فرهنگ و بوم بلوچ را به گردشگران معرفی می کند و شامل پارک حیات وحش می شود.

خزائنی در ادامه گفت: پیکره ششم نیز جزو پروژه‌های پر اهمیت منطقه محسوب می‌شود که شامل فعالیت‌های دریایی است و تفریحات، اقامت و هتل‌های دریایی و جنگل حرا را در بر می گیرد. پارک شهباز هم از ارتفاعات چابهار استفاده می‌کند و شامل پروژه هایی مانند تله کابین، زیپ لاین و… می شود.

معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار افزود: علاوه بر سایت‌های گردشگری، برخی فعالیت‌ها مانند پارک حیات وحش، سایت های بازی و شناگاه را نیز ایجاد کرده ایم؛ با توجه به اینکه چابهار تابه‌حال شناگاه و پلاژ ساحلی و تفریحات دریایی نداشته این اقدام بسیار حائز اهمیت محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه آماده سازی فضا برای حضور گردشگران در دو بخش فعالیت روزانه و شبانه ( زیست شبانه) تقسیم بندی می شود گفت: برنامه ریزی منطقه به صورتی است که گردشگر بتواند در طی چهار روز برنامه کامل و مفرحی را در روز و شب تجربه کند و فعالیت ها به صورتی طراحی و برنامه ریزی شده اند که همه اقشار بتوانند از آن سود ببرند و برخی فعالیت ها برای سطوح درآمدی بالا و برخی برای اقشار ضعیف جامعه طراحی شده است.

استفاده از منابع مالی گوناگون برای افزایش ظرفیت های اجرایی

خزائنی با تاکید بر اهمیت منابع مالی در انجام پروژه های عمرانی گفت: در این روند از انواع مدل های تامین مالی و قراردادهای جدید استفاده کرده ایم و بعضی پروژه‌ها را با کمک سرمایه‌گذار خصوصی و برخی فعالیت ها را با مشارکت‌های سایر بخش ها جلو برده‌ایم؛ در برخی پروژه ها نیز از دِوِلوپر های بخش عمومی بهره برده ایم تا ظرفیت های اجرایی فعالیت‌هایمان بالا برود.

اقتصاد24

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل